История на мечетата

ЗЛАТНИТЕ МЕЧЕТА - Култов продукт на HARIBO и класика в „жанра”

Световно известните Златни мечета на HARIBO остават безспорни звезди сред плодовите желирани бонбони, синоним на всички желирани плодови захарни изделия. Спокойно може да се каже, че Златните мечета са постигнали култов статус сред няколко поколения консуматори.


1922 г. – Танцуващата мечка – прадядото на Златните мечета:

Ханс Ригел, основателят на HARIBO, създава фигурката на първата мечка, първообраз на днешните Златни мечета, още в 1922 г. Изделието е наречено „Танцуващите мечки”. Вдъхновението за тези „Танцуващи мечки” идва от опитомените мечки, които са показвани като неотменна част от развлеченията по панаирите и празненствата в деветнадесети век. Пътуващи артисти са представяли тези мечки, вързани на верига, за забавление на тълпата. Хората се забавлявали с дребните им номера и тромави танци. За мечките обаче, този вид дейност очевидно е представлявала съмнително удоволствие.

Плодовият желиран бонбон Танцуваща мечка е бил по-голям, но и по-тънък в сравнение с днешните Златни мечета. Изделието бързо заема подобаващо място до Сладките дяволи, като една от класиките в продуктовата гама на HARIBO. Две Танцуващи мечки струват само един пфенинг в защитената от инфлация Германия.

През 1925 г. Ханс Ригел започва да произвежда и бонбони с екстракт от сладък корен (лакриц) – и така Танцуващата мечка се сдобива с братовчед - така наречената Черна мечка.



Тридесетте години – Малкото мече – мечката от второ поколение:

През тридесетте години се появява нов роднина: Малкото мече. То е по-малко и по-закръглено, като представлява желиран сладък вариант на популярната плюшена играчка. Малките мечета са наречени „Теди” по името на двадесет и шестия президент на Съединените щати, Теодор Рузвелт (1901-1909), който е бил запален ловец на мечки. Точно затова, по официални поводи често са му подарявали плюшени варианти на това животно, така че скоро започнали да ги наричат мечки „теди”, използвайки умалителното на неговото собствено име.

1960 г. – Рождена година на Златните мечета:

През 1960 г. Златните мечета, потомци на легендарната Танцуваща мечка, се появяват за първи път на пазара. Така се слага началото – раждането на култовия сладък желиран герой.


1961 г. – Златните мечки се появяват в пакетче:

В страната на икономическото чудо пазарът просперира. Шестдесетте години продължават тенденцията на скъсване с миналото, висок икономически ръст и новаторски дух. Съвсем естествено творческият екип на HARIBO разработва нови идеи. До този момент бонбоните HARIBO са се предлагали само в декоративни метални кутийки или продавани насипно, в хартиени кутии. Новите целофанени пликове се появяват на рафтовете като модерен вариант за опаковане.

1967 г. – Златните мечета получават свидетелството си за раждане:

Гръмкият успех на новия продукт подсеща HARIBO да получи официално „свидетелство за раждане” за своите Златни мечета. През тази година Германското патентно ведомство вписва „Златните мечета” като регистрирана търговска марка.


1968 г. – Златните мечета променят формата си:

В края на шестдесетте години опаковката на Златните мечета претърпява козметична операция и се актуализира посредством модерен целофанен плик, носещ логото на HARIBO.

1978 г. – Златните мечета променят външния си вид:

През седемдесетте години изискванията на модерната естетика и практичността променят клиентите на HARIBO, и формата на Златните мечета също се променя. Първоначалната им, сравнително закръглена форма с изкривени навън крака се променя към по-компактната и стилизирана фигура, която познаваме днес. Пакетчето също изглежда по нов начин: дизайнът на малкото мече сега се появява в цвят.


1989 г. – Златните мечета променят цвета си:

В края на 80-те цветовете на Златните мечета стават естествени и по-бледи, тъй като са получени от натурални плодови и растителни концентрати. Това ни най-малко не наврежда на популярността на продукта. Жълтото Златно мече с червена папийонка се появява върху опаковката за първи път на този етап.


2003 г. – Златните мечета са избрани за търговска марка захарни изделия на Германия, заслужаваща най-високо доверие.

Популярността на висококачествените Златни мечета на HARIBO има много общо с факта, че от 2003 г. насам този продукт многократно е посочван в най-голямото годишно гласуване на европейските потребители, организирано от Рийдърз Дайджест, като търговска марка захарни изделия, в която потребителите имат най-голямо доверие.