История на HARIBO

1893 г. 

Ханс Ригел е роден на 3 април 1893 г. във Фрисдорф, близо до Бон, Германия; син е на Петер и Агнес Ригел. След завършване на техническо училище той се обучава за сладкар и работи повече от пет години за фирма Kleutgen & Meier. Следващите етапи в неговата кариера включват производствена работа във фабриките на Нойс и Оснабрюк. След края на Първата световна война, Heinen, дружество, установено в район Кесених на Бон, търси сладкар и Ханс Ригел става съдружник в бизнеса, след което името на дружеството е променено на Heinen & Riegel.


1920 г.

През 1920 г. Ханс Ригел тръгва по свой път и става едноличен собственик на фирмата. Той купува къща на Бергщрасе в Кесених, където организира първата си производствена линия. Началният капитал се състоял от чувал захар, мраморна плоча, стол, печка, залепена за стената, меден котел и точилка. Тук, в една малка кухненска мивка, се ражда бъдещето на едно предприятие с международен успех. На 13 декември 1920 г. Ханс Ригел вписва името HARIBO, съкращение от Ханс Ригел - Бон, в Търговския регистър на Бон.


1921 г.

Ханс Ригел се жени за Гертруд, която става първия работник на младото дружество.

1922 г.

Ханс Ригел полага основния камък на предстоящия успех на HARIBO, като създава „Танцуващата мечка” - малката фигурка на мечка, направена от плодово желе, която впоследствие се превръща в световно известното Златно мече HARIBO.


1923 г.

През 1923 г. HARIBO закупува първия си автомобил, снабден с рекламен плакат, за извършване на доставки до клиентите. Дотогава съпругата и колежка на Ханс - Гертруд е доставяла ежедневната партида бонбони с велосипед.

1923-1926 г.

Ражда се Ханс, синът на Ригелови, а след това и тяхната дъщеря Анита, през 1924 г., а през 1926 г. и синът им Паул.


1925 г.

Ханс Ригел започва да произвежда продукти с екстракт от сладък корен - лакриц. Първият такъв продукт е пръчка от лакриц, с отпечатано лого на HARIBO върху нея. След нея идва Навитата спирала от лакриц, която впоследствие става международно известна форма, последвани от множество други лакрицови деликатеси.


1930 г.

Към 1930 г. в HARIBO работят 160 работници и има отдел за продажби, съставен от търговски агенти, с което се гарантира, че цяла Германия ще бъде снабдявана с продуктите HARIBO.


Тридесетте години:

Рекламният лозунг на HARIBO, който се превежда буквално като „HARIBO прави децата щастливи”, е създаден в средата на тридесетте години.


1930-1933 г.

Изградена е главната сграда на днешния производствен център в Бон.

1935 г. 

В края на двадесетте години HARIBO вече установило първата си бизнес връзка с чуждестранно дружество, създавайки контакт с Кристиян и Екхоф Хансен от “Sukkervarenfabrikker Danmark”. През 1935 г., заедно с Ханс Ригел от Бон, те основават HARIBO LAKRIDS A/S в Копенхаген, Дания.


1939-1945 г.

В самото навечерие на Втората световна война е HARIBO солидно, средно по големина предприятие, с приблизително 400 души персонал. Годините 1939-1945 поставят пред Германия незавидната задача да произвежда танкове, вместо желирани мечета. HARIBO търпи сериозни затруднения, най-вече заради липсата на суровини. Когато основателят на фирмата Ханс Ригел издъхва през 1945 г. на възраст петдесет и две години, непосредствено след края на войната Гертруд повежда дружеството отново напред.



1945 г.

Възстановяването на позициите на дружеството започва веднага след края на Втората световна война. HARIBO заработва отново с около 30 служители. Производствената сграда в Бон е почти незасегната от войната. Най-големият проблем през първите няколко години след войната е недостигът на суровини.


1946 г.

През 1946 г. Ханс и Паул Ригел са освободени от лагерите за военнопленници и те поемат ръководенето на предприятието от майка си, разделяйки работата по начин, който остава в сила до ден днешен: Ханс Ригел ръководи търговската страна на бизнеса, включително маркетинга и продажбите, докато брат му Паул управлява производството.

1950-1960 г.

Процъфтяващото дружество се разраства: само пет години след войната то има приблизително 1000 души персонал. От най-голямо значение за продължаващия успех и ръст на това семейно дружество е равномерното прилагане на стандарти за високо качество на продукцията, постоянното разработване на нови и навременни идеи за продукти и последно, но не по-малко важно, маркетинговата стратегия, разработена от д-р Ханс Ригел за цялата продуктова гама. През 1957 г. HARIBO изкупува дружеството Kleutgen & Meier, където основателят на HARIBO – Ханс Ригел, е получил първата си работа. HARIBO все още продава желираните си изделия в Европа под търговската марка Monarch.


1960 г.

В средата на шестдесетте години към рекламният лозунг „HARIBO прави децата щастливи” се добавя фразата „а също и възрастните”. (Английската версия е “Kids and grown-ups love it so, the happy world of HARIBO”.)


1961 г. 

HARIBO изкупува Bonera Industrie en Handelsmaatschappij N.V. от Бреда, Холандия. Сега дружеството се нарича HARIBO Nederland B.V.

1962 г.

HARIBO рекламира своите продукти по германската телевизия за първи път.


1967 г. 

HARIBO придобива акции във френската сладкарска фабрика Lorette. Дружеството е преименувано в HARIBO France S.A. Главното управление на фирмата е в Марсилия. През 1985 г. HARIBO придобива дружеството Ricqles Zan, което е разположено във френския юг. В края на 1987 г. това дружество се слива с HARIBO France и се създава HARIBO RICQLES ZAN. Производствени мощности има в Марсилия, Юзе и Ватрелос (близо до Лил), които снабдяват Франция и други южни европейски пазари. Ханс-Юрген Ригел, най-големият син на Паул Ригел, е председател на съвета на HARIBO Ricqles Zan от 1989 г.

1968 г.

HARIBO закупува акции в Dr. Hillers AG, германско дружество в Солинген. През 1979 г. HARIBO придобива останалите акции в дружеството. От 1980 г. насам предприятието е разширено на три отделни етапа и сега има производствен завод със свръхмодерни машини за производство на всички видове желирани бонбони, продукти със сладък корен (лакриц) и дъвка.


1971 г.

HARIBO придобива мажоритарния дял в Bären-Schmidt, традиционно немско дружество, което произвежда популярните германски сладкиши във формата на сърце, с мед и джинджифил, шоколадови бисквити „домино” и други трайни продукти – печива. То също произвежда желирани продукти. Дружеството е разположено в Майнбернхайм, в северната част на Бавария.


1972 г. 

HARIBO придобива акции в Dunhills от Понтефракт, в северна Англия. Английската фирма Дънхил произвежда продукти, включващи Кейк Понтефракт, регионален специалитет. През 1994 HARIBO придобива останалите акции в Dunhills.

1976 г. 

HARIBO създава организация за продажби в Швеция, с главно управление в Хелзингборг.


1977 г. 

HARIBO създава организация за продажби в Австрия. След придобиването на Panuli Bonbon Ges. m.b.H. от Линц през 1988 г., HARIBO стартира производство в Австрия. Панули е традиционно дружество, което съществува от 1921 г., произвеждайки кексове, пасти и сладкарски изделия. Дружеството е разположено в Линц, Австрия, на брега на река Дунав.


1982-1989 г. 

HARIBO прекосява океана. Главното управление на новосъздаденото му американско дружество е разположено в офис-сграда, закупена специално за целта в Балтимор, Мериленд.

1983 г. 

HARIBO изкупува дружеството Stella, във Ватрелос, (близо до Лил) във Франция.


1986 г.

HARIBO поема Edmund Munster GmBH & CO. KG в Нойс. През 1900 г. Едмунд Мюнстер е закупил дюселдорфската Lakritzenwerk, създадена през 1898 г. През 1930 г. той придобива чуждестранния лиценз за производство на меките дъвчащи бонбони МАОАМ, а през 1982 г. производствените мощности се преместват от Дюселдорф в Нойс.

1989 г. 

През 1989 г. HARIBO учредява организация за продажби в Норвегия, като главното му управление се намира в Осло.

1990 г.

HARIBO се активизира в новите източни области на обединена Германия след падането на Берлинската стена, като придобива сладкарската фабрика WESA. Това предприятие започва като фабрика за бонбони, печени сърца с подправки и шоколад, основана от Освалд Щенгел през 1898 г. неговият син го продава на областта Саксония през 1949 г., когато то се превръща в държавно предприятие Suwrarenfabrik WESA.

1990 г. 

HARIBO придобива 100% от акциите в италианското дружество SIDAS DOLCIARIA S.p.A. и основава HARIBO Italien S.p.A, базирано в северния италиански град Милано.


1991 г.

За да създаде непрекъснато и забележимо присъствие в Германия, през 1991 г. HARIBO създава и това, което е сега най-дълготрайното рекламно съдружие с един говорител, като привлича прочутия немски артист Томас Готшалк за лице на Златните мечки и много други продукти на HARIBO.

1992 г. 

HARIBO създава организация за продажби във Финландия, с главно управление в Хелзинки.



1993 г.

HARIBO придобива прочутата марка Вадемекум, за дентални дъвки и бонбони за кашлица.


1995 г. 

След като установява присъствие за продажби в Испания, през 1985, десет години по-късно HARIBO открива производствена мощност и там.


1996 г. 

HARIBO открива Музей на бонбона (Кенди Мюзиъм) в Юзе, Франция. Музеят проследява историята на бонбоните, продуктите със сладък корен-лакриц и плодово желе, което разбира се, е до известна степен историята на самото HARIBO.

1996 г. 

HARIBO поема контрола над белгийското дружество Dulcia и започва да гради своята продуктова гама маршмелоу.

1998 г. 

HARIBO открива ново производствено дружество в Дъблин, Ирландия, приближавайки се значително до тамошните потребители.


1998 г.

Пусната е интернет-страницата на HARIBO.

1998 г. 

В средата на юни HARIBO поема контрола върху испанския производител на сладкарски изделия Geldul S.L. в Аликанте, създавайки втора база в страната. Предприятието работи в северна Испания.

1998 г. 

Тъй като източноевропейските пазари стават все по-важни, HARIBO открива представителство за продажби в Чешката Република, базирано в Бърно.


2000 г. 

Годината 2000 бележи завършването на производственото предприятие в Унгария, позволяващо отварянето на значителен брой вътрешни пътища към източноевропейските пазари.

2000 г. 

HARIBO купува холандския производител на захарни и сладкарски изделия Hoepman от Хугезанд, в провинция Гронинген. Дружеството произвежда бонбони със сладък корен-лакриц и твърди и меки маршмелоу бонбони.


2001 г. 

HARIBO придобива турския производител на плодови желирани бонбони и маршмелоу Pamir Gida Sanayi A.S, разкривайки нови пазари за HARIBO в Близкия Изток, Турция и мюсюлманските региони на бившия Съветски съюз.

2002 г. 

HARIBO изгражда организация за продажби в Полша.

2003 г. 

HARIBO успява да се добере до източноевропейския пазар – Русия – създавайки агенция за продажби в Москва.

2004 г. 

HARIBO открива офис за продажби в Словакия.

2005 г. 

HARIBO Australia Pty Ltd. става представител на производителя на сладкарски и захарни изделия от Бон за южното полукълбо.

2005 г. 

В Португалия маркетингът се подпомага чрез създаването на нова организация за продажби.